فرهنگ گم‌گشتگان "برده" می‌شوند اما "هویت" گمگشتگان "نابود"

گفتگویِ آقایِ سیامکِ دهقان پور با آقایِ یحیی کمالی‌پور در برنامه‌یِ افق شوندِ نوشتنِ این نوشتک شد، ایشان در گفتگو-ای گفتند: " همانطور که می‌دانید ایران یک کشورِ چند ملیتی ‌ست ".

بکار‌گیریِ واژه‌یِ ملّت، برایِ ساختنِ " هویت‌هایِ " یک شبه از اقوامِ ایرانی‌ در ادبیات و گفتارِ برخی‌ از کنشگرانِ سیاسی به هیچ روی تصادف‌ای نیست، تهِ این هدف " بی‌معنا" کردنِ " ملّتِ ایران " است، کسی‌ که خود را " ملّتِ عرب یا کرد یا بلوچ( در ایران ) " بداند دگر جایی برایِ هویتِ ایرانیِ خود و بقائی برایِ بودشِ " ملّتِ ایران " نمی‌گذارد.

حساسیت بر سرِ خطاب کردنِ ملّتِ ایران از آنجا بر می‌انگیزد که " بودشِ ملّت" با بودشِ "کشور" معنا پیدا می‌کند، از این روی " نابودیِ ملّتِ ایران " و جایگزین کردنِ هویت‌هایِ جعلی چون " ملّتِ کرد ، بلوچ، ترک ، عرب " غیرِ مستقیم به " بی‌ معنا بودنِ بودشِ کشور-ای به نامِ ایران " خواهد انجامید.

بودشِ "ملّت" جدا از گره خوردنِ به یک سرزمینِ "مستقل"، نیازمندِ یک " حکومت " نیز می‌باشد، با اینکه هیچ کدام از اقوامِ ایران دارایِ این دو ویژگی‌ نیستند اما به " عمد " بهره گیری از چنین واژه‌ای جعلی، پایه‌هایِ گام‌هایِ بعدی ( کشورِ مستقل و حکومتِ مستقل ) را می‌فراهمد.

از دگر بهره‌گیری‌هایِ قابلِ سنجش در واژه‌یِ ملّت " حقِ تعیینِ سرنوشت" است، ارزش‌ای که ایرانیان در انقلابِ مشروطه با خطاب به " اهلِ ایران " آنان را به داشتن حقِ یک‌سانِ شهروندی وعده کرده است.

از این روی بودشِ حساسیت بر تعریفِ درست‌ای از " هویت‌مان" که " ملّتِ ایران است و مقابلهِ روشن و آشکار با " تجزیه طلبانِ نوین " که با هویت سازی‌هایِ یک شبه " ملّت" سازی میکنند، بایسته است، چرا که از ژرفایِ این " هویت سازیِ غیرِ واقعی" حقِ تعیینِ سرنوشت، سرزمین‌هایِ مستقل و حکومت‌هایِ مستقل بر‌خواهد انگیخت. البته که این بهره‌گیریِ نا‌درست نه فقط از سویِ ایران‌ستیزان روی نمیدهد بلکه چندی پیش شاهزاده رضا پهلوی نیز در یک‌ای از گفتگو‌هایشان با صدایِ آمریکا ( به عمد یا غیر از عمد ) ایران را کشور‌ای چند ملّت‌ای می‌نامند.

بهتر است کنشگرانِ سیاسیِ مبارز با حکومتِ اسلامی بدانند که اگر " محورِ ستیزمان" ساختنِ " هویت‌هایِ جعلی" در ایران باشد، مبارزه با حکومتِ اسلامی در نگاهِ ما رنگ خواهد باخت چراکه "مصلحت‌ای" مهمتر که بودشِ ایران است به میان خواهد آمد.

فرهنگ‌گمگشتگان برده می‌شوند و فرصتِ آزادیِ برده همواره موجود است اما هویت گمگشتگان هیچ راه‌ای جز نابود‌ای ندارند، از این روی " بودش‌مان" هر چند "برده"، بهتر است از " نابودی‌مان".

با مهر
داریوش دولتشاهی

لینکِ گفتگو آقایِ یحیی کمالی‌پور با برنامه‌یِ افق:
http://www.youtube.com/watch?v=O7wSgL3spNQ&feature=youtu.be&t=50m50s

۱ نظر:

  1. خامنه ای تخم روسه
    روحانی هم دیوسه

    در سالهایی که روسها مشهد را اشغال کرده بودند مادر خامنه ای با سربازان روس روابط نا مشروع داشت و بعدها همیشه از اینکه شاه روسها را از ایران بیرون کرد ناراحت و گله مند بود. برادر بزرگ خامنه ای که مثل خرس می ماند شبیه روسهاست. و خامنه ای خود را از نژاد روس میداند و به گفته نزدیکان خامنه ای همیشه به پوتین برادرمی گوید.

    پاسخحذف